• صفحه اصلی
  • مرور
    • شماره جاری
    • بر اساس شماره‌های نشریه
    • بر اساس نویسندگان
    • بر اساس موضوعات
    • نمایه نویسندگان
    • نمایه کلیدواژه ها
  • اطلاعات نشریه
    • درباره نشریه
    • اهداف و چشم انداز
    • اعضای هیات تحریریه
    • همکاران دفتر نشریه
    • اصول اخلاقی انتشار مقاله
    • بانک ها و نمایه نامه ها
    • پیوندهای مفید
    • پرسش‌های متداول
    • فرایند پذیرش مقالات
    • اخبار و اعلانات
  • راهنمای نویسندگان
  • ارسال مقاله
  • داوران
  • تماس با ما
 
  • ورود به سامانه
  • ثبت نام
صفحه اصلی فهرست مقالات مشخصات مقاله
  • ذخیره رکوردها
  • |
  • نسخه قابل چاپ
  • |
  • توصیه به دوستان
  • |
  • ارجاع به این مقاله ارجاع به مقاله
    RIS EndNote BibTeX APA MLA Harvard Vancouver
  • |
  • اشتراک گذاری اشتراک گذاری
    CiteULike Mendeley Facebook Google LinkedIn Twitter Telegram
مطالعات زبان و ادبیات غنایی
مقالات آماده انتشار
شماره جاری
شماره‌های پیشین نشریه
دوره دوره 7 (1396)
دوره دوره 6 (1395)
شماره شماره 21
شماره شماره 20
شماره شماره 19
شماره شماره 18
دوره دوره 5 (1394)
دوره دوره 4 (1393)
دوره دوره 3 (1392)
دوره دوره 2 (1391)
دوره دوره 1 (1390)
مهرکی, ایرج, بصیرپور, منصوره. (1395). خاستگاه تصاویر اجتماعی – سیاسی در شعر صائب تبریزی. مطالعات زبان و ادبیات غنایی, 6(20), 21-30.
ایرج مهرکی; منصوره بصیرپور. "خاستگاه تصاویر اجتماعی – سیاسی در شعر صائب تبریزی". مطالعات زبان و ادبیات غنایی, 6, 20, 1395, 21-30.
مهرکی, ایرج, بصیرپور, منصوره. (1395). 'خاستگاه تصاویر اجتماعی – سیاسی در شعر صائب تبریزی', مطالعات زبان و ادبیات غنایی, 6(20), pp. 21-30.
مهرکی, ایرج, بصیرپور, منصوره. خاستگاه تصاویر اجتماعی – سیاسی در شعر صائب تبریزی. مطالعات زبان و ادبیات غنایی, 1395; 6(20): 21-30.

خاستگاه تصاویر اجتماعی – سیاسی در شعر صائب تبریزی

مقاله 3، دوره 6، شماره 20، پاییز 1395، صفحه 21-30  XML اصل مقاله (158 K)
نوع مقاله: مقاله پژوهشی
نویسندگان
ایرج مهرکی 1؛ منصوره بصیرپور2
1عضو هیآت علمی دانشگاه آزاد کرج
2مدرس مدعو دانشگاه آزاد واحد کرج
چکیده
تصاویر شعری در زمینۀ عناصر اجتماعی – سیاسی از جمله تصاویری است که در دوره‌های مختلف رنگ و جلوه-ای متفاوت داشته‌است. مقالۀ حاضر از جایگاه تصاویر اجتماعی –سیاسی که بسامد بالایی در شعر صائب دارد، سخن می‌گوید؛ تصاویری که حاصل خیال دورپرداز صائب، حول عنصری واحد است که از این طریق تجربه‌های ذهنی و حسی خویش را به تصویر می‌کشد. شاعر در دوره‌ای از ادب فارسی قرار دارد که برای دست یافتن به معنی و مضمون‌‌های بدیع و بیگانه به ناچار نیازمند داشتن گسترۀ وسیعی از واژگان است؛ بنابراین هر عنصر و واقعه‌ای را دست مایۀ کار و هنر خویش قرار می‌دهد. از آنجایی که ارتباط مستقیمی با حکومت و دربار داشته، تأثیری پذیری او از شرایط حاکم دور از انتظار نخواهد بود؛ او از نزدیک به طور ملموس و عینی با امور و وقایع اجتماعی – سیاسی در ارتباط است، او این تجربه‌های حسی را با تجربه‌های ذهنی خویش می‌آمیزد و تداعی‌های دور و نزدیک را شکل می-دهد. و به این ترتیب مسئلۀ تأثیر و تأثر پذیری از جامعه و شرایط حاکم بر آن، در شعر او امری کاملاً طبیعی خواهد بود.
کلیدواژه‌ها
سبک هندی؛ تصاویر شعری؛ خاستگاه تصاویر اجتماعی؛ خاستگاه تصاویر سیاسی
آمار
تعداد مشاهده مقاله: 325
تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 50
صفحه اصلی | واژه نامه اختصاصی | اخبار و اعلانات | اهداف و چشم انداز | نقشه سایت
ابتدای صفحه ابتدای صفحه

Journal Management System. Designed by sinaweb.