• صفحه اصلی
  • مرور
    • شماره جاری
    • بر اساس شماره‌های نشریه
    • بر اساس نویسندگان
    • بر اساس موضوعات
    • نمایه نویسندگان
    • نمایه کلیدواژه ها
  • اطلاعات نشریه
    • درباره نشریه
    • اهداف و چشم انداز
    • اعضای هیات تحریریه
    • همکاران دفتر نشریه
    • اصول اخلاقی انتشار مقاله
    • بانک ها و نمایه نامه ها
    • پیوندهای مفید
    • پرسش‌های متداول
    • فرایند پذیرش مقالات
    • اخبار و اعلانات
  • راهنمای نویسندگان
  • ارسال مقاله
  • داوران
  • تماس با ما
 
  • ورود به سامانه
  • ثبت نام
صفحه اصلی فهرست مقالات مشخصات مقاله
  • ذخیره رکوردها
  • |
  • نسخه قابل چاپ
  • |
  • توصیه به دوستان
  • |
  • ارجاع به این مقاله ارجاع به مقاله
    RIS EndNote BibTeX APA MLA Harvard Vancouver
  • |
  • اشتراک گذاری اشتراک گذاری
    CiteULike Mendeley Facebook Google LinkedIn Twitter Telegram
مطالعات زبان و ادبیات غنایی
مقالات آماده انتشار
شماره جاری
شماره‌های پیشین نشریه
دوره دوره 7 (1396)
دوره دوره 6 (1395)
دوره دوره 5 (1394)
دوره دوره 4 (1393)
دوره دوره 3 (1392)
شماره شماره 9
شماره شماره 8
شماره شماره 7
شماره شماره 6
دوره دوره 2 (1391)
دوره دوره 1 (1390)
قلی نامی, علی. (1392). «فراقنامه»؛ روایتی عاشقانه یا تغزّلی توصیفی؟. مطالعات زبان و ادبیات غنایی, 3(6), 61-72.
علی قلی نامی. "«فراقنامه»؛ روایتی عاشقانه یا تغزّلی توصیفی؟". مطالعات زبان و ادبیات غنایی, 3, 6, 1392, 61-72.
قلی نامی, علی. (1392). '«فراقنامه»؛ روایتی عاشقانه یا تغزّلی توصیفی؟', مطالعات زبان و ادبیات غنایی, 3(6), pp. 61-72.
قلی نامی, علی. «فراقنامه»؛ روایتی عاشقانه یا تغزّلی توصیفی؟. مطالعات زبان و ادبیات غنایی, 1392; 3(6): 61-72.

«فراقنامه»؛ روایتی عاشقانه یا تغزّلی توصیفی؟

مقاله 5، دوره 3، شماره 6، بهار 1392، صفحه 61-72  XML اصل مقاله (286 K)
نوع مقاله: مقاله پژوهشی
نویسنده
علی قلی نامی*
دانش‌آموخته دکتری زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه امام خمینی (ره)، قزوین
چکیده
فراقنامه تلفیقی از روش‌های داستان‌پردازی ایرانی را که دو رکن ادبیات داستانی این سرزمین، فردوسی و نظامی، با بهره‌گیری از سنن داستان‌گویی پرداخته‌اند، به کار می‌گیرد. همة هدف سلمان ساوجی نه داستان‌سرایی که تغزّل در شکل یک داستان، با استفاده از توصیفات و تمثیلات فراوان است که جایی برای به نمایش درآمدن ارادة آدمی باقی نمی‌گذارد. داستان فراقنامه، بی‌تردید اگر هم، در به کارگیری الگوی شاهنامه و لیلی و مجنون کوشیده باشد، در تعلیق و دراماتیزه کردن و دیگر خصیصه‌های رمانس ایرانی ناموفق بوده است، لیکن غایت هدف او ایجاد تصویری رنگارنگ از توصیفات و تمثیلات برای سرگرم ساختن و دلداری عاشقی دل‌سوخته است و همة برش‌های زمانی داستان هم که باید برای شتاب بخشیدن به هیجانات و رسیدن به اوج حادثه باشد، در فراقنامه برای رسیدن به مرگ معشوق است که خود دلیلی برای تمثیلات فراوان پس از مرگ اوست. در هر حال، فراقنامه داستانی روایی- حادثه‌ای نیست، بلکه داستانی تغزّلی با روش توصیف و تمثیل است.
کلیدواژه‌ها
فراقنامه؛ سلمان ساوجی؛ توصیف؛ تمثیل؛ تغزّل
آمار
تعداد مشاهده مقاله: 674
تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 368
صفحه اصلی | واژه نامه اختصاصی | اخبار و اعلانات | اهداف و چشم انداز | نقشه سایت
ابتدای صفحه ابتدای صفحه

Journal Management System. Designed by sinaweb.